“Ο σύγχρονος κινεζικός κινηματογράφος είναι πιο κοντά στα δυτικά πρότυπα”

Χρόνος Ανάγνωσης
λιγότερο από
1 λεπτό

“Ο σύγχρονος κινεζικός κινηματογράφος είναι πιο κοντά στα δυτικά πρότυπα”

Συνέντευξη της σκηνοθέτιδας Αμέρισσας Μπάστα στην Αγγελική Σπανού

Η σκηνοθέτις Αμέρισσα Μπάστα βραβεύτηκε για την ταινία της “Χρήστος και Δήμητρα” στο 1ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Ε.Ε.-Κίνας. Αφηγείται την πορεία της μέχρι εκεί και εξηγεί πώς η παιδική ματιά στα πράγματα “μπορεί να μιλήσει σε γλώσσα διεθνή”.

- Γιατί κατά τη γνώμη σας η ταινία σας βραβεύτηκε; Τι πιστεύετε ότι ήταν αυτό που κινητοποίησε θετικά τους κριτικούς;
 
Η ταινία μας «Χρήστος και Δήμητρα» είναι μια τρυφερή κωμωδία που επιχειρεί να αφηγηθεί μια εναλλακτική εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, με πρωταγωνιστές δυο μικρά παιδιά.
Πιστεύω πως έπαιξε ρόλο η παιδική ματιά με την οποία προσεγγίστηκε η ιστορία, μια ματιά που μπορεί να μιλήσει σε γλώσσα διεθνή. Επίσης το ότι δείχνουμε πτυχές της ζωής στην Ελλάδα, και ουσιαστικά στην ελληνική επαρχία, θεωρούμε ότι φωτίζει ιδιαίτερα για τους θεατές εκτός Ελλάδας κάποια λιγότερα γνωστά στοιχεία της χώρας μας.
 
- Πείτε μας τη μικρή ιστορία αυτής της ταινίας. Η αρχική ιδέα, το κίνητρο, η υλοποίηση...
 
Μαζί με το σύζυγό μου και συν-σεναριογράφο της ταινίας Δημήτρη Νάκο ονειρευόμασταν από χρόνια να γυρίσουμε αυτή την ταινία στον τόπο καταγωγής μου, την Κύμη της Εύβοιας. Καθώς ήταν μια αρκετά δαπανηρή παραγωγή, το σχέδιο παρέμενε στο συρτάρι, μέχρι που με τη χρηματοδότηση και συμπαραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου καταφέραμε να την ολοκληρώσουμε. Πολύ σημαντικό ρόλο βέβαια στην υλοποίηση έπαιξε και η στήριξη όλης της τοπικής κοινωνίας της περιοχής της Κύμης αλλά και η αγάπη με την οποία περιέβαλαν το project όλοι οι συντελεστές.  Μετά την πρώτη προβολή της στα ελληνικά φεστιβάλ, η ταινία έχει ταξιδέψει σε περισσότερα από 15 διεθνή φεστιβάλ σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία, με αποκορύφωμα βέβαια το 1ο Φεστιβάλ ταινιών Μικρού Μήκους ΕΕ – Κίνας, όπου απέσπασε και το Bronze Award. Η ταινία συνεχίζει το ταξίδι της στα Διεθνή Φεστιβάλ, τον επόμενο μήνα για παράδειγμα θα βρίσκεται στο διεθνές Φεστιβάλ του Βουκουρεστίου.
 
- Πώς συνέβη να συμμετάσχετε στο 1ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Ε.Ε.-Κίνας;
 
Ενημερωθήκαμε μέσω της πρεσβείας μας για τη δυνατότητα συμμετοχής μας και το προχωρήσαμε με μεγάλο ενθουσιασμό και χαρά. Αγαπάμε πολύ τον Κινεζικό Πολιτισμό και ήταν μεγάλη τιμή για εμάς τόσο η συμμετοχή όσο και η βράβευση.
 
-Τι γνωρίζετε από κινεζικό κινηματογράφο;
 

Οι παλαιότερες ταινίες κινεζικής παραγωγής που διανέμονταν στις δυτικές χώρες και έφθαναν ως τους δικούς μας κινηματογράφους και τηλεοπτικούς δέκτες, ήταν κυρίως επικές πολεμικές παραγωγές, τις οποίες αγαπούσε το κοινό καθώς φαίνονταν εξωτικές και είχαν ιδιαίτερο χρώμα και χαρακτήρα. Πλέον η σημερινή, λεγόμενη και "έκτη γενιά" κινέζων κινηματογραφιστών μας φέρνει μια μεγαλύτερη γκάμα ταινιών, μερικές φορές πιο κοντά στα δυτικά μίνιμαλ πρότυπα, όπως το εξαιρετικό "Still Life" του Jia Zhangke.


H Αμέρισσα Μπάστα έχει σπουδάσει Επικοινωνία και Πολιτιστική Διαχείριση στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Εργάζεται στις Εκδόσεις Ψυχογιός και έχει σκηνοθετήσει έξι ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες έχουν προβληθεί και διακριθεί σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ. Η τελευταία της ταινία "Ομπρέλα", σε συμπαραγωγή ΕΡΤ - Microfilm, βρίσκεται στο post production. Έχουν προηγηθεί οι ταινίες "Μονάδα" (2010), "Η Στέλλα και εγώ" (2011), "Ο Χριστός σταμάτησε στου Γκύζη" (2013), "Εβίβα" (2014), "Χρήστος και Δήμητρα" (2016).